Likabehandlingsplan
Handlingsplan mot kränkande behandling
NY LAG
Från 2006 – 04 – 01 gäller
lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och
elever (SFS 2006:67). Den nya lagens syfte är att förtydliga skolans och
förskolans ansvar när det gäller att garantera alla barns och elevers trygghet
i skolan och förskolan. Det innebär att diskriminering på grund av kön, etnisk
tillhörighet, religion, sexuell läggning och funktionshinder förbjuds i
förskoleverksamhet, skolbarnomsorg, grundskola, särskola och gymnasieskola samt
vuxenutbildningen.
Diskrimineringen är förbjuden
oberoende av diskriminerande avsikt och oberoende av om det är fråga om direkt
eller indirekt diskriminering. Lagen innebär också att barn och elever får ett
lagligt skydd mot annan kränkande behandling. Skadestånd kan utdömas om inte
förskolan/skolan kan påvisa att den fullgjort sitt uppdrag.
SKOLLAGEN (SFS 1985:1100)
1 Kap. 2§
Verksamheten i skolan skall
utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar. Var och
en som verkar inom skolan skall främja aktning för varje människas egenvärde
och respekt för vår gemensamma miljö. Särskilt skall den som verkar inom skolan
1. främja jämställdhet mellan
könen samt,
2. aktivt motverka alla former
av kränkande behandling som mobbning och rasistiska beteenden. (SFS 1999:886).
DEFINITION AV KRÄNKANDE
BEHANDLING
Diskriminering är en handling
eller struktur som utestänger eller kränker en person. Den behöver inte vara
medveten eller aktiv.
Trakasserier är en aktiv,
medveten handling som kränker en person.
Annan kränkande behandling är:
•
att någon eller några kränker principen om alla människors lika värde
•
kränkningar är ett uttryck för makt och förtryck
• kränkningar kan utföras av en
eller flera personer och riktas mot en eller flera
• kränkningar utförs av och
drabbar såväl barn som vuxna
Med mobbning avser vi upprepade
kränkningar samt att det råder en obalans i makt mellan den som kränker och den
som kränks.
En viktig utgångspunkt är
att den som uppger sig ha blivit kränkt, alltid måste tas på allvar.
Kränkningarna kan vara:
•
fysiska; såsom att bli utsatt för slag och knuffar.
• verbala; såsom att bli hotad,
att bli kallad t.ex. lipsill, fegis.
• psykosociala; såsom att bli
utsatt för utstötning i lek och andra aktiviteter, göras till åtlöje.
• bild; såsom att rita
”nidteckningar”
MÅL
Ingen form av kränkande
behandling skall förekomma i Förskolan Lillekatts förskoleverksamhet.
ANSVARSFÖRDELNING
I lagen om förbud mot
diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever (SFS 2006:67)
talas i 3§ om huvudmannens/rektors ansvar för att anställda följer sina
skyldigheter när de handlar i tjänsten eller inom ramen för uppdraget, dvs.
•
att upprätta en Likabehandlingsplan som utvärderas årligen i förskolans/skolans
kvalitetsarbete.
• att förebygga och förhindra
trakasserier och annan kränkande behandling
• att motverka direkt och
indirekt diskriminering enligt kriterier fastställda i lagen
• att utreda och vidta åtgärder
mot trakasserier och annan kränkande behandling
SYFTE
•
Alla barn skall känna trygghet med kamrater och personal i förskolan
• Alla skall känna att de blir
respekterade och att de har lika värde
I Lpfö98 beskrivs följande
ansvar för förskolans ansvar:
”Människolivets
okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde,
jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta är värden som
förskolan skall hålla levande i arbetet med barnen.”
(Lpfö98, s. 7)
Alla som arbetar i
förskolan skall:
* visa respekt för individen
och medverka till att det skapas ett demokratiskt
klimat i förskolan, där
samhörighet och ansvar kan utvecklas och där barnen
får möjlighet att visa
solidaritet.
* stimulera barnens samspel och
hjälpa dem att bearbeta konflikter samt reda
ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra. (Lpfö98,
s. 11 )
Arbetslaget skall:
* ansvara för att varje barn
får sina behov respekterade och tillgodosedda och får uppleva sitt eget värde.
* ansvara för att förskolan
tillämpar ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar.
* lyfta fram och problematisera
etiska dilemman och livsfrågor.
* göra barnen uppmärksamma på
att människor kan ha olika attityder och
värderingar som styr deras
synpunkter och handlande.
* ansvara för att det utvecklas
normer för arbetet och samvaron i den egna
barngruppen.
* samarbeta med hemmen när det
gäller barnens fostran och med föräldrarna diskutera regler och
förhållningssätt i förskolan.
(Lpfö98, s. 12)
Vid misstanke om att ett barn
far illa har all personal inom förskoleverksamheten anmälningsplikt till
sociala myndigheter.
FÖREBYGGANDE
Förskolan skall vara rolig,
trygg och lärorik för alla barn som deltar.
Förskolans uppgift är att varje
barn utvecklar sin förmåga
–
att
ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation, samt vilja att
hjälpa andra
–
att
upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och
livsfrågor i vardagen
(Lpfö98, s. 11)
–
att
personalen ska vara positiva föredömen och goda förebilder
–
att
personalen fortlöpande för diskussioner kring kränkande beteenden och har ett
tydligt förhållningssätt. Vuxna pratar aldrig över barns huvud.
–
att
alla arbetar för att ett gott arbetsklimat råder. Det gäller både barn och
vuxna.
I förskolan arbetar vi med:
–
att
skapa gemenskap under bl. a. aktiviteter, lekar och samlingar, där olikheter
och likheter lyfts fram som något positivt
–
att
det är tillåtet att säga nej, och lika viktigt att respektera ett nej
–
att
skapa trygghet genom vuxennärvaro i lek och aktiviteter
–
daglig
föräldrakontakt ”tambursamtal”, föräldraträffar, utvecklingssamtal och
kompissamtal
ATT UTREDA OCH ÅTGÄRDA
KRÄNKANDE BEHANDLING
I det dagliga arbetet med
barnen uppmärksammar vi när barn utsätts för kränkande behandling. De vuxna
agerar som goda förebilder och ser till att de barn som utför den kränkande
behandlingen förstår den felaktiga handlingen som de har utfört. Även vuxnas
kränkningar mot barn är viktiga att utreda och åtgärda.
BARN - BARN
–
uppmärksamma
och prata med barnen om vad de gjort
–
att använda sig
av ”hur-frågor”
§
hur kände du?
§
hur tänkte du?
§
hur tror du att den andre kände sig?
§
hur ska du göra för att
kompisen ska bli glad?
–
barnen ska inte bara säga
förlåt utan också göra förlåt. De vuxna ser till att det barn som
utsatts för kränkningen får upprättelse för det inträffade, genom tröst och
genomgång av det inträffade
–
vid upprepade tillfällen
eller riktade mot ett och samma barn skall föräldrar och förskolechef
informeras och vidare åtgärder, om behov finns, vidtagas
- förskolans insatser skall dokumenteras.
VUXNA - BARN
–
om
vi ser att någon vuxen (personal eller förälder) gör ”fel” skall vi vara så
raka att vi kan säga till den personen.
–
ta
den vuxne åt sidan och fråga hur den andre tänkte.
–
vid
upprepade tillfällen skall förskolechef vidtalas, som i sin tur vidtar lämpliga
åtgärder.
–
förskolans
åtgärder skall dokumenteras.
KVALITETSSÄKRING AV
LIKABEHANDLINGSPLANEN
* Alla vuxna, inom förskolan,
skall känna till och aktivt arbeta för att likabehandlingsplanen följs.
* Vikarier, nyanställd personal
och studenter informeras, av förskolechef eller husansvarig.
* Likabehandlingsplanen skall
finnas på förskolans hemsida.
* Likabehandlingsplanen är en
del av förskolans kvalitetsredovisning.
UTVÄRDERING
Personal
; likabehandlingsplanen utvärderas och revideras i
samband med den årliga utvärderingen som görs på förskolorna.
TILL DIG SOM FÖRÄLDER
Om du misstänker att ditt eller
något annat barn utsätts för kränkande behandling, på grund av kön, etnisk
tillhörighet, religion, sexuell läggning eller funktionshinder, prata alltid
med personalen.
Detta gäller inte befogade
tillrättavisningar, från ansvariga inom verksamheten, vilka har till syfte att
upprätthålla en god miljö för barnen.
Det kan vara svårt att ta till
sig att ens eget barn kränker andra barn, men även i detta fallet är det
viktigt att prata med personalen. Alla måste gemensamt ta ansvar och arbeta för
barnens trygghet och samhörighet.
Som vuxna har vi en
skyldighet att ingripa när vi ser ett kränkande beteende – om inte, kan det
tolkas som om vi accepterar beteendet.